Першим кроком до купівлі автомобіля служить накопичення грошових коштів. Припустимо, у вас є n-на сума грошей, яку ви готові витратити на придбання автомобіля. Що ж далі?
Тепер вам необхідно визначитися який автомобіль вам потрібен?
Я б головним критерієм тут назвав матеріальну можливість обслуговування автомобіля в майбутньому. Що мається на увазі? Наприклад, у вас є $15000 (скажімо, отримали спадок). За ці гроші можна доглянути собі якусь "п'ятірку" BMW, але чи варто? Та сьогодні у вас спадок, а завтра, коли машина потребуватиме перших вкладень, які б відповідали своєму класу та іміджу? Тому не треба ганятися за класом машини, потужним двигуном тощо. Виміряйте ціни на обслуговування вашого автомобіля, з вашими матеріальними можливостями!
Потім, усі дивляться на марку. "Ось, Mercedes, значить надійний!" НІ! Дивлятися треба не на марку, а на стан автомобіля, причому, зауважте, не тільки зовнішній, а й внутрішній! Знаєте скільки в мотлох убитих "меринів" зараз маятися по авторинках? Не злічити. Звісно, загалом і загалом, існує певна практична залежність надійності від марки (та країни-виробника); так, наприклад, "японці" зазвичай надійніші за "європейців", "німці" - найкращі в Європі ("французи", "шведи" та "італійці" не вирізняються надійними машинами), про "американців" казати не стану, не знаю, не їздив жодного разу. Але це лише суб'єктивний показник, що дає змогу зробити деякі приватні висновки (наприклад, під час вибору рівнозначно "здорових" Opel Vectra і Toyota Carina).
Припустимо, ви вибрали те коло автомобілів, яке вам потрібне і прямуєте на авторинок для їх огляду. Це важливий момент, тому що, вибираючи вживану іномарку, неважко помилитися і купити замість машини, що красиво блищала на сонці, кота в мішку - машини відновленої після страшної аварії з несправними вузлами і агрегатами і т.д. На 100% перевірити автомобіль в умовах авторинку неможливо, проте зробити певні висновки все-таки можна. І пам'ятайте, вживаний автомобіль, не новий! За найменшої підозри на ту чи іншу несправність від покупки краще відмовитися. Або вже, принаймні, претендувати на аргументовану знижку в ціні.
Отже, при виборі вживаного автомобіля слід звернути увагу на:
Кузов - Зазори між деталями кузова мають бути рівномірними, на корпусі не повинно бути навіть невеликих вм'ятин (огляньте кузов так, щоб світло падало під кутом, вм'ятини так більш помітні) - це ознаки відновленого після аварії автомобіля. Двері, капот, багажник - все має нормально закриватися. Перевірте кріплення крил і капота. Якщо вони кріпляться за допомогою зварювання, огляньте зварні шви - після заміни крил місця зварювання нерідко починають іржавіти. Перевірте днище на наявність іржі (крила, пороги). Більш ніж, ймовірно, що свіжо встановлені підкрилки або антикорозійне покриття, спроби приховати іржу.
Салон - Підніміть килимки та переконайтеся, що під ними немає слідів вологи. Огляньте панель і обшивку. Деренчання, потертість, подряпини зайвий привід поторгуватися. Обов'язково перевірте регулювання сидінь, роботу склопідйомників, пасків безпеки, регулювання дзеркал, привід люка (якщо є), роботу дверних замків (як лівого, так і правого), регулювання рульової колонки (якщо є), роботу всіх кнопок і перемикачів. Загляньте в багажник. Підніміть його обшивку і перевірте відсутність слідів вологи та корозії.
Моторний відсік - Перевірте всі трубки, шланги та манжети. Іржавий наліт на шлангах системи охолодження свідчить про наявність протікання, рвані пильовики - про ймовірність швидкої заміни деталей, на які вони надіті.
Дивовижно чистий двигун - можливий спосіб приховати витік оливи. Патьоків не повинно бути ні під машиною, ні на двигуні. Загляньте в розширювальний бачок системи охолодження. Масляні плями або емульсія наслідок пробитої прокладки головки блоку двигуна або ж відвело саму головку внаслідок перегріву.
Перевірте зубчастий ремінь ГРМ. На ньому не повинно бути тріщин і слідів зносу. Зазвичай під час заміни ременя на кожусі ременя вказується пробіг, за якого його замінено. Порівняйте з пробігом на спідометрі (хоча і він може бути скручений!). У будь-якому разі ремінь краще замінити після купівлі. Огляньте акумулятор. Він має бути чистим, без тріщин і слідів окислення на клемах. Перевірте бачок гальмівної рідини. Низький рівень рідини в ньому найімовірніше свідчення не герметичності системи.
Ходова частина - Перевірте люфт у підшипниках маточин. Візьміть колесо за верх і сильно посмикайте на себе - від себе. Значний люфт свідчить про зношений підшипник. Перевірте роботу підвіски. З усіх чотирьох кутів сильно качніть машину вниз. Машина повинна миттєво повернутися у зворотне положення, не проявивши при цьому значного інерційного розгойдування.
Зверніть увагу на шини. Нерівномірний знос колеса (наприклад, один край сильно зношений), свідчення неправильного кута сходження/розвалу або ж порушеної геометрії кузова.
Перевірте гальмівну систему на наявність патьоків та іржі. Під час поїздки, на невеликій швидкості різко натисніть на педаль. Відведення при цьому машини в бік свідчить про несправність супортів або гальмівних дисків.
Перевірте рульове керування. На автомобілі, що спочиває, поводіть кермом вправо-вліво. Люфт має бути незначним.
Перевірте роботу КПП. На механічній при заведеному двигуні і вичавленому зчепленні всі швидкості повинні нормально перемикатися, без заїдань і дряпаючих звуків. Для перевірки зчеплення, спробуйте рушити на другій передачі за увімкненого "ручника". Якщо машина не затихне, зчеплення зношене і пробуксовує. На автоматичній коробці машина має плавно рушати, як вперед, так і назад. Під час пробної поїздки (КПП у положенні D), розженіться до швидкості, необхідної для вмикання вищої передачі. Усі перемикання мають відбуватися плавно, без ривків.
Автор: Андрій Самойлов